طرح بهینه اختلاط بتن سگمنت مورد استفاده در پوشش تونل‌های حفاری شده به روش مکانیزه با استفاده از نتایج آزمایشگاهی
کد مقاله : 1016-CONCRETE
نویسندگان
محمد امین جزی *1، مجید امیدی ارجنکی2
1کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه خط 2 مترو اصفهان، مؤسسه حرا
2مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه خط 2 مترو اصفهان، مؤسسه حرا
چکیده مقاله
در جوامع امروزی با گسترش صنعت ساخت‌و‌ساز و افزایش پروژه‌های عمرانی، اهمیت بتن‌های با مقاومت بالا بیش از پیش نمایان می‌گردد. کاربرد گسترده‌ی بتن‌های با مقاومت بالا به خصوص در تولید قطعات بتنی پیش ساخته با نام سگمنت به عنوان پوشش نهایی تونل‌های حفاری شده توسط دستگاه حفار مکانیزه (TBM) لزوم بررسی دقیق عوامل مؤثر بر رفتار سازه‌ای بتن را مشخص می‌کند. در طرح اختلاط بتن سگمنت، یکی از مهمترین عوامل، انتخاب سنگدانه‌ها می‌باشد که بخش بزرگی از مقاومت فشاری بتن را متحمل می‌شود. از این‌رو ارزیابی سنگدانه‌های مورد استفاده در طرح اختلاط بسیار حائز اهمیت است. ضمن اینکه دستیابی به طرح اختلاط نهایی نیازمند انجام آزمایشات متعدد با درصد مواد تشکیل دهنده متفاوت است. در این پژوهش سعی شده که نخست سنگدانه‌های دو معدن A و B به عنوان تأمین کنندگان مصالح سنگی کارخانه تولید سگمنت پروژه قطعه دوم خط 2 مترو اصفهان مورد بررسی قرار گیرند. ضمن آنکه با انجام آزمایشات و استفاده از طرح‌های مختلف و نیز به کارگیری از چهار نوع فوق روان کننده از چهار تولیدکننده متفاوت با نمادهای SR-343،P10-N ، TG-70، Premia224، بهترین طرح اختلاط به لحاظ قوام، حفظ اسلامپ، مصرف کمتر فوق روان کننده و نتایج مقاومتی، جهت ساخت سگمنت‌های مورد استفاده در تونل مکانیزه پروژه خط 2 مترو اصفهان به منظور تولید انبوه در کارخانه حاصل شود. بر اساس نتایج به دست آمده، استفاده از 2 فوق روان کننده‌‌ی SR-343 و P10-N توصیه می‌گردد. همچنین با توجه به بررسی‌های به عمل آمده از طرح‌ اختلاط‌های آزمایش شده، 4 مخلوط از 3 طرح با مصالح معدن A و 2 مخلوط از 2 طرح با مصالح معدن B به عنوان طرح‌های اختلاط نهایی معرفی گردیدند.
کلیدواژه ها
طرح بهینه اختلاط، بتن سگمنتی، تونل مکانیزه، خط 2 مترو اصفهان، نتایج آزمایشگاهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر