بررسی اثر نوع آیین نامه طراحی بر پاسخ سازه‌ای دال روسازی سیستم حمل و نقل ریلی
کد مقاله : 1009-CONCRETE (R1)
نویسندگان
مصطفی قلیچی *1، امین منشی زاده2، حمید خباز3، مهرداد قراولی3
1صیاد شیرازی 5 نبش 5/6
2دانشگاه فردوسی مشهد
3موسسه مهندسی رهاب
چکیده مقاله
یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل و نقل در اغلب کشور‌ها که نقش زیربنایی و غیرقابل انکاری در توسعه پایدار و عرصه‌های گوناگون ایفا می‌کند حمل و نقل ریلی است. از طرف دیگر توجه روز افزون به کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ و پرترافیک مسئولین حمل و نقل شهری را به استفاده از سیستم‌های قطار سبک شهری برقی و مترو سوق داده است. از آنجا که مشخصات ناوگان و نیز شرایط محیطی هر کشور با کشورهای دیگر متفاوت بوده، مراجع و روش‌های مختلفی در زمینه طراحی دال روسازی خطوط ریلی به رشته تحریر درآمده‌اند. بدیهی است انتخاب نوع آیین نامه در طراحی و همچنین هزینه ساخت تاثیرگذار است. در این مقاله به مقایسه روش طراحی دال روسازی ریل بخشی از مسیر خط سه قطار شهری مشهد بر اساس آیین نامه AREMA [1]و سایر نشریات داخلی پرداخته شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که نشریات داخلی طراحی بهینه تری را در مقایسه با آیین نامه [1] AREMA نتیجه می‌دهند.
کلیدواژه ها
روسازی ریلی، AREMA، دال بتنی، لنگر خمشی، طراحی بهینه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر